Saturday 4 February 2012

JIWA

Tak pe..la pujuk hati...tapi sampai juga walaupun perjalanan jauh sedikit...apa jua kenderaan yg kita guna menuju sesuatu destinasi akan sampai dengan izinnya, cuma cepat dengan lambat jek.... begitu juga dgan perjalanan hidup kita kan??/ ada orng lepas spm terus ambil degree ( if dr mrsm or sekolah fully sains ke) or bach..the..terus sambung master so...diorng take time umur x bnyak....let say la after spm 17yrs, masuk deg or batch 3 yrs 20ys hbis..then futher master about myb 4ys. 24 dah bole kerja...tp ada gak yg lepas spm ambik, dip, dgree, master....ada gak yg ambik sijil, dip, bach,  n soo on... dn ada gak...sijil...kerja..dip..kerja...degree kerja... so..apa yg aku cuba nak sampai kan adalah setiap orng jarak perjalanan yg diambil adalah berbeza tp destinasinya tetap sama....

Pd aku la...setiap orng ada keinginan, tanggunjawab tp DIA yg menentukan, cuma kita hanya bole berusaha... terus terang aku mmng x suka orng adili aku kalau x kenal siapa aku..let say kau ada tanggungjawab x kan kau nak pentingkan diri sendiri kan??? mesti kau akan fikir orng dsekeliling kau kan??? or kau memag hati kering??? terpulang masing2..aku memang lebih  mendahulukan sesiapa jua disekeliling ku baru aku fikirkan diri aku...bukan aku bgus tetapi mmng sifat aku mcm tu...ye... aku bukan anak orng ada nama gah di kg..biasa2 jek... but aku bangga mak aku dan bapak aku dapat melahirkan aku, jaga n didik aku seadanya..aku x akan persalahkan diorang... apa jua berlaku...

Perjalanan aku sungguh panjang...nak sampai destinasi tu..aku x pasti bole capai atau tidak..aku sgt takut sebenarnya...tap aku kuatkan hati, kebalkan jiwa..untuk aku sampai destinasi...kalau terpaksa korbankan sesuatu yg telah aku ada..dan mungkin DIA nak bg sesuatu yg lebih bagus siapa tahu??? kan tu sbb aku mmng bukan bgus pun.. luaran mmng x macm orng yg bgus2... tp aku cukup takut kalau aku solat tgah malam orng tahu, aku cukup takut kalau aku bg sesuatu  org tahu..aku cukup takut kalau aku kaya aku lupa DIA...dan aku tkut kalau aku solat dhua orng tahu ...aku nak orng nampak aku x de apa2 tp hanya aku dgn ALLAH shaja yg tahu... nak gile aku rasa kalau aku uzur ....x dpt solat sbb aku x dpt ckp dgn DIA..dulu bila aku ada masalah aku x tahu nak buat apa, musibah, bala, kifarah dosa, tp mungkin ada ruang, hati aku DIA bg aku semakin bersyukur sbb menjadikan aku dekat pd DIA, selalu jumpa DIA tgah malam tanpa diketahui sesiapa...

Dulu aku selalu rasa cemburu pd orng apa jua dimiliki...tp sekarang makin berkurang dan tiada langsung..aku selalu pujuk hati..sbb aku bersyukur sbb DIA  akan bg lebih lg setiap kali bersyukur, tu sbb kalau aku dpt rezeki aku nak kongsi bukan sbb aku nak tunjuk bnyk duit..sdngkan au juga ditaja..tp apa salahnya aku berkongsi dgn mereka yg x de??? aku x kan jatuh papa kedana dgn sedikit huluran...malah aku suka tgok orng lain suka... besarkan kekuasaan DIA..aku x kisah kalau orng pinjam duit aku orng x bayar, akau x kisah kalau orng kirim apa2 dgn akau x bayar..aku anggap buka rezeki aku...yup!!!!!!!!!! betul terjadi sbb semakin bnyk yg bnyk yg aku redha DIA bg aku lg yg x disangka subhanallah..maha agung dia kan????

Tp tu aku lah..masin2 dgn diri masing...selagi hati kita ada ruang dan peluang..nape kita nak sombong kan dgn pinjaman dunia??? sedangkan kita dulu pun dri setitis air mani yg x de apa2 makna kat dunia ni tp DIA jdikan kita begitu mulia di sisinya berbanding dgan makhluk lain...

Aku mmng seni sikit sikit, jiwa aku mmg halus..sbb aku suka seni, aku suka semua pinjaman dn ciptaan ALLAH... ok dah ahhh


No comments:

Post a Comment