Monday, 30 April 2012

cukup kah??? its enough????

Assalamualaikum...lama ke aku x berpunjangga???? ya la kan aku mengecat dah...but im really2 rindu sgt kenangan almost 3 tahun kat sana...aku rindu..kenangan, aku rindu gelak tawa, aku rindu di khianati, aku rindu kwn2 aku, aku rindu lepak bilik seseorang yg aku suka tido bilik dia even dia bukan seagama dgan aku...tp u know wat....aku tenang dgan dia, aku rasa safe jalan dgan dia, aku ada keberanian dgan dia....fuhhhhhhh...........aku rindu berbual2 ngan si ketot...arghhhhhhhh, aku rindu mengacau , tp semua tuh kenangan..........dpt kah aku ulang semula????? disana...dgn orng2 yg sama? sgt2 mustahil kan????? tp itulah kehidupan.... aku telan walaupun tak tertelan......

well..aku cuma nak ckp apa yg telah berlalu sepanjang aku dh x jd student.....dan apa yg terjadi membuatkan aku nak jd student semula..........ttng manusia disekeliling aku...

baik kah kite sebenarnya?

kite bersembahyang 5 waktu..beribadat siang dan malam tetapi kite tidak pernah mahu berbakti kepada saudara seislam kite yang sedang dalam kesusahan..baik kah kite sebenarnya?

kite tidak pernah mengumpat tentang dia tetapi setiapkali kite mendengar orang bercakap sesuatu yang buruk tentang dia..dalam hati kite turut mengeji dan memandang rendah pada dia..baikkah kita?

kite seorang yang alim dari segi ibadatnya..dari segi pakaiannya..kite mungkin ke mekah berkali kali..khatam quran berkali kali..tetapi bila kite melihat seorang yang JAHAT pada dulunya telah menjadi BAIK..kemudian kite berkata seperti  "ala..dulu dia bukan baik mcm ni..dulu dia kaki perempuan..dulu dia penipu..dulu dia banduan"...dengan amalan yang kite buat..dengan perbuatan kita..baikkah kita?

kite memberi nasihat kepada kawan kite..dah lah..jangan percaya pada seseorang yang hipokrit mcm tu..kau jangan berkawan dengan orang yang macam tu..kalau aku jadi kau..dari awal2 lagi aku tak kan berkawan dengan orang yang macam tu..sedangkan kite tahu..kite pon ORANG yang mcm tu dengan kawan kite..baikkah kita?

kite sentiasa menjadi pendengar yang baik kepada seseorang..kita ade disaat suka dan duka mereka..kita dengar tangisan mereka..kite dengar cerita mereka..tapi dalam hati kite mengutuk mereka..bosan betul lah aku dengar masalah dia..ishh kalau tak kerana nak bodek..tak kuasa aku nak melayan...baik kah kite?

kite sentiasa merasakan kite adalah yang terbaik..yang bagus..yang baik.
kite sentiasakan merasakan orang lain tidak baik..low class..
walau hakikatnya kite memang terbaik..dab orang itu memang terburuk,,namun..cukup baikkah kita??


"Bila melihat org2 jahil, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana kejahilannya itu, sedangkan kita yg berilmu dan berakal ini pun sering bergelumang dengan dosa.

"Seandainya berjumpa dgn org2 jahat, janganlah menganggap kita lebih mulia darinya, sebaliknya anggaplah dia akan bertaubat dan memohon keampunan dari Allah S.W.t. dimasa tuanya. -imam al ghazali..

................ makanya..hati jangan cepat menghakimi..:)

Wednesday, 18 April 2012

bagi aku ruang bernafas.

masa berlalu dengan begitu pantas..
semua nya seakan terkejar-kejar, bagai tiada ruang untuk bernafas..

letih, lesu, merungut, dan kadangkala timbul rasa tiada apa yang benar,
membawa kami jauh dari rasa tidak bersyukur itu,
kesihan kudrat kami, tetapi lebih kasihan pada usaha sia-sia mereka,
kadangkala lucu, kadangkala rasa begitu simpati,
mereka seakan buta,
mereka cakap kosong,
mereka berpura seakan tahu segalanya,
hakikat sebenar, mereka tiada apa, mungkin?

itu mungkin persepsi kami,
mengapa mungkin?
kerana mereka angkuh, lalu menolak kami jauh.

pandang ke hadapan,
mencari apa sebenarnya yang dicari,
menuju ke arah satu persoalan apa sebenanrnya yang dituju,
adakah saat ini semua nya sedang berjenaka,
tiada akal waras yang sebenar benarnya,
letih, sempit rasanya, berikan sedikit ruang untuk bernafas lega.

tapi masih tiada,
tetap berada pada tahap lama,
bukan semua orang ada kuasa,
percayalah ini semua tak kan kemana,
berikan sedikit nafas, jangan kau kaut semuanya.

Friday, 6 April 2012

remember!!! iman tak kan dapat di warisi

 it seems..to bz...dh start keje rupenya..mmg penaja x belas kasihan dgan aku kan.. mmng perah tenaga betul2....n u guys..fikir almost 3 years rehat sakan..n wana to start keje sunguh2 la tension... kena tggu line up for upgrade pangkat..it seem like mcm haram taw tak ngan watak2 manusia...so its gona be aku ingin2..terigin2 tuk sambung my bach back..wat eva orng ckp......as long kalu aku dpt peluang ann gonna be there back...seems like miss it already...

did u guys aware??...yang iman itu tak dapat diwarisi??anak yang baik bukan semestinya dilahirkan oleh ibubapa yang baik dan bertaqwa juga..
dan ibubapa yang mempunyai nama yang baik tidak semestinya melahirkan anak yang baik..

bagi aku...semuanya terpulang pada seseorang..pada macammana dia insaf dan sedar akan siapa dirinya..tidak selamanya manusia yang jahat itu selamanya jahat..dan tidak semua yang alim itu mati dalam iman..

yang merempit kat jalan belum tentu tak sembahyang..belum tentu jahat..dan yang kerja kat office pangkat tinggi tinggi..belum tentu sembahyang dan tak buat kejahatan??bukan aku nak sokong mende yang tak baik..cume nak cakap..penilaian kite sentiasa lemah dan salah..

jangan hanya dia anak seorang ustaz..ataupun dia seorang yang disegani..kite memandang dia seperti malaikat dan merasakan hanya dia yg layak berbicara tentang sesuatu perkara..tentang agama..jangan kerana hanya dia anak yang ibunya tidak bertudung..ayahnya tidak kemasjid..kite merasakan dia tidak layak bercakap tentang iman dan kebaikan...

aku sendiri tidak faham..kenapa manusia suka sangat menghina seseorang yang lain.menyebut-nyebut keburukkannya..mempersoalkan siapa keturunannya..kerana kalau kite sendirinya seorang insan yang baik dan berhati bersih..walau macammana pon seseorang itu..kite cuba untuk tidak menyakitinya...

bangga sangatkah mempunyai ibubapa yang bertaqwa..yang sentiasa bersedekah?yang alim??sehingga kita merasakan anak-anak yang dilahirkan dijalanan itu hina?anak2 yang mempunyai ibubapa bermasalah itu hina??hina seseorang itu bukan pada keturunannya..hina seseorang itu pada imannya..mempunyai ibubapa yang alim..satu anugerah dimana kite mungkin dapat mencontohi mereka..bukan sesuatu untuk dibangga banggakan..katakanlah kite mempunyai ibubapa yang bermasalah..anggaplah itu satu ujian yang Allah berikan kepada kite..semoga dengan banyaknya Ujian yang Allah beri..DIA akan lebih berbelas kasihan dan mengasihani kita..

iman itu sesuatu yang dicari..dipupuk sehari demi sehari..di usahakan oleh diri sendiri..ia memang tidak akan dan tidak pernah dapat diwarisi...
aku memang tidak layak untuk bercakap tentang baikburuknya seseorang..tapi aku yakin..manusia tidak sempurna..Allah yang menjadikan kita tahu kat mana KELEMAHAN kita..Dia tahu yang kite ni lemah selemahnya...jadi..kite jangan putus2 berdoa semoga kite termasuk dikalangan orang-orang yang diberi Taufiq dan Hidayahnya...
kadang2 kite tahu benda tu salah..tidak betul..tapi kite tiada kekuatan untuk melakukannya..maka..mintalah Kekuatan DariNYA..

ingat sayang...
iman itu datang dari dalam diri kite..bukan dari keturunan kita..:)

YANG BAIK DARI ALLAH..YANG BURUK DARI KELEMAHAN SAYA SENDIRI..


thanks for reading this