Friday, 6 April 2012

remember!!! iman tak kan dapat di warisi

 it seems..to bz...dh start keje rupenya..mmg penaja x belas kasihan dgan aku kan.. mmng perah tenaga betul2....n u guys..fikir almost 3 years rehat sakan..n wana to start keje sunguh2 la tension... kena tggu line up for upgrade pangkat..it seem like mcm haram taw tak ngan watak2 manusia...so its gona be aku ingin2..terigin2 tuk sambung my bach back..wat eva orng ckp......as long kalu aku dpt peluang ann gonna be there back...seems like miss it already...

did u guys aware??...yang iman itu tak dapat diwarisi??anak yang baik bukan semestinya dilahirkan oleh ibubapa yang baik dan bertaqwa juga..
dan ibubapa yang mempunyai nama yang baik tidak semestinya melahirkan anak yang baik..

bagi aku...semuanya terpulang pada seseorang..pada macammana dia insaf dan sedar akan siapa dirinya..tidak selamanya manusia yang jahat itu selamanya jahat..dan tidak semua yang alim itu mati dalam iman..

yang merempit kat jalan belum tentu tak sembahyang..belum tentu jahat..dan yang kerja kat office pangkat tinggi tinggi..belum tentu sembahyang dan tak buat kejahatan??bukan aku nak sokong mende yang tak baik..cume nak cakap..penilaian kite sentiasa lemah dan salah..

jangan hanya dia anak seorang ustaz..ataupun dia seorang yang disegani..kite memandang dia seperti malaikat dan merasakan hanya dia yg layak berbicara tentang sesuatu perkara..tentang agama..jangan kerana hanya dia anak yang ibunya tidak bertudung..ayahnya tidak kemasjid..kite merasakan dia tidak layak bercakap tentang iman dan kebaikan...

aku sendiri tidak faham..kenapa manusia suka sangat menghina seseorang yang lain.menyebut-nyebut keburukkannya..mempersoalkan siapa keturunannya..kerana kalau kite sendirinya seorang insan yang baik dan berhati bersih..walau macammana pon seseorang itu..kite cuba untuk tidak menyakitinya...

bangga sangatkah mempunyai ibubapa yang bertaqwa..yang sentiasa bersedekah?yang alim??sehingga kita merasakan anak-anak yang dilahirkan dijalanan itu hina?anak2 yang mempunyai ibubapa bermasalah itu hina??hina seseorang itu bukan pada keturunannya..hina seseorang itu pada imannya..mempunyai ibubapa yang alim..satu anugerah dimana kite mungkin dapat mencontohi mereka..bukan sesuatu untuk dibangga banggakan..katakanlah kite mempunyai ibubapa yang bermasalah..anggaplah itu satu ujian yang Allah berikan kepada kite..semoga dengan banyaknya Ujian yang Allah beri..DIA akan lebih berbelas kasihan dan mengasihani kita..

iman itu sesuatu yang dicari..dipupuk sehari demi sehari..di usahakan oleh diri sendiri..ia memang tidak akan dan tidak pernah dapat diwarisi...
aku memang tidak layak untuk bercakap tentang baikburuknya seseorang..tapi aku yakin..manusia tidak sempurna..Allah yang menjadikan kita tahu kat mana KELEMAHAN kita..Dia tahu yang kite ni lemah selemahnya...jadi..kite jangan putus2 berdoa semoga kite termasuk dikalangan orang-orang yang diberi Taufiq dan Hidayahnya...
kadang2 kite tahu benda tu salah..tidak betul..tapi kite tiada kekuatan untuk melakukannya..maka..mintalah Kekuatan DariNYA..

ingat sayang...
iman itu datang dari dalam diri kite..bukan dari keturunan kita..:)

YANG BAIK DARI ALLAH..YANG BURUK DARI KELEMAHAN SAYA SENDIRI..


thanks for reading this

No comments:

Post a Comment