Monday, 30 April 2012

cukup kah??? its enough????

Assalamualaikum...lama ke aku x berpunjangga???? ya la kan aku mengecat dah...but im really2 rindu sgt kenangan almost 3 tahun kat sana...aku rindu..kenangan, aku rindu gelak tawa, aku rindu di khianati, aku rindu kwn2 aku, aku rindu lepak bilik seseorang yg aku suka tido bilik dia even dia bukan seagama dgan aku...tp u know wat....aku tenang dgan dia, aku rasa safe jalan dgan dia, aku ada keberanian dgan dia....fuhhhhhhh...........aku rindu berbual2 ngan si ketot...arghhhhhhhh, aku rindu mengacau , tp semua tuh kenangan..........dpt kah aku ulang semula????? disana...dgn orng2 yg sama? sgt2 mustahil kan????? tp itulah kehidupan.... aku telan walaupun tak tertelan......

well..aku cuma nak ckp apa yg telah berlalu sepanjang aku dh x jd student.....dan apa yg terjadi membuatkan aku nak jd student semula..........ttng manusia disekeliling aku...

baik kah kite sebenarnya?

kite bersembahyang 5 waktu..beribadat siang dan malam tetapi kite tidak pernah mahu berbakti kepada saudara seislam kite yang sedang dalam kesusahan..baik kah kite sebenarnya?

kite tidak pernah mengumpat tentang dia tetapi setiapkali kite mendengar orang bercakap sesuatu yang buruk tentang dia..dalam hati kite turut mengeji dan memandang rendah pada dia..baikkah kita?

kite seorang yang alim dari segi ibadatnya..dari segi pakaiannya..kite mungkin ke mekah berkali kali..khatam quran berkali kali..tetapi bila kite melihat seorang yang JAHAT pada dulunya telah menjadi BAIK..kemudian kite berkata seperti  "ala..dulu dia bukan baik mcm ni..dulu dia kaki perempuan..dulu dia penipu..dulu dia banduan"...dengan amalan yang kite buat..dengan perbuatan kita..baikkah kita?

kite memberi nasihat kepada kawan kite..dah lah..jangan percaya pada seseorang yang hipokrit mcm tu..kau jangan berkawan dengan orang yang macam tu..kalau aku jadi kau..dari awal2 lagi aku tak kan berkawan dengan orang yang macam tu..sedangkan kite tahu..kite pon ORANG yang mcm tu dengan kawan kite..baikkah kita?

kite sentiasa menjadi pendengar yang baik kepada seseorang..kita ade disaat suka dan duka mereka..kita dengar tangisan mereka..kite dengar cerita mereka..tapi dalam hati kite mengutuk mereka..bosan betul lah aku dengar masalah dia..ishh kalau tak kerana nak bodek..tak kuasa aku nak melayan...baik kah kite?

kite sentiasa merasakan kite adalah yang terbaik..yang bagus..yang baik.
kite sentiasakan merasakan orang lain tidak baik..low class..
walau hakikatnya kite memang terbaik..dab orang itu memang terburuk,,namun..cukup baikkah kita??


"Bila melihat org2 jahil, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana kejahilannya itu, sedangkan kita yg berilmu dan berakal ini pun sering bergelumang dengan dosa.

"Seandainya berjumpa dgn org2 jahat, janganlah menganggap kita lebih mulia darinya, sebaliknya anggaplah dia akan bertaubat dan memohon keampunan dari Allah S.W.t. dimasa tuanya. -imam al ghazali..

................ makanya..hati jangan cepat menghakimi..:)

No comments:

Post a Comment