Sunday 19 February 2012

mencekik

Hari ni mmng hurt sgat campur dgan yg semalam..so gabung dua2..enjoy  x enjoy la.kau punya hati sekarang kan???? Oya.. double trouble….so aku kalau sengal jiwa mmng tulis jek apa aku suke...dah hobies kan dari aku melepak buang asap keta or motor kan??????.cm tau bawa motor..lesen kete pon wat hiasan.........

Bebudak ..( bole ke aku pnggil bebudak ???? ) bole la kan sbb mmng budak pon..lg..ubun2 lembik lg..ikot la kan…nak2 si budak kecik( hahaha x la....budak kecik dah bole menikah weh....) ...diorang nak  nak bbq la...nak celebrate dua group  n ....bla bla bla... so aku terfikir ………….emmmmm

aku dulu ada wat masak2  bbq  masa aku mude belia.. tp dh 3 siries la…agak pilu gak lah mase tengok masa tuh diorang siap-siap nak berangkat ke Indon, NZ tajaan JPA keh..aku di antar kat sini jek keh…....aku tak leh nak ikut sebab performance keje aku arituh 95% jek..yg diorng dapt further 99%  aritu..so..x pela this year kot2 naik nama…bole g over the sea..dah minta rayuan..jd warga Indon jap pun x pe la..best gak jenjalan kan??????? weekend aku keje...nak mintak cuti macam segan plak sebab rituh pon cam cuak bagitahu lambat da start class so nak mintak weekend je....so aku pon ape lagi..aha!mari menghiburkan hati sendiri...tahu tak cooking itu terapi jiwa yang terbaik??serioussssss...i do love cooking..=)

so gambar dibawah ini adalah cubaan untuk memasak mussel seperti mussel di sebuah restoran yang terkenal dengan masakan mussel nya...arituh kitorang pergi makan kat sana...dah tuh tetibe aku rasa cam nak try masak mussel cara lain macam kat kedai tu selain dari rebus dan cicah kicap je...em,mussel ni antara makanan feveret aku gak la kat sini....huuu..sedap wehhhhh..... ok tak payah citer banyak la tengok je gambar....so aku pun ingat nak wat cm neh tuk diarong tp kat sini ader ke kupang????? Aku pun dok mengidam neh……….

1. rebus lah mussel tu kan..bubuh la bunga lawang ke..kayu manis ke..ikut suka.
2. buat sambal die..kire ni main la...kalau sedap sambal,sedap lah keseluruhannya..just gune cili,bawang besar,bawang putih...lepas tu letak sos tiram sikit..letak juga lada putih,cinnamon, dan pape je herba yang anda suke sebagai penyedap rasa.oh lupa air tangan paling penting..haha..

.3 dah siap rebus mussel, bukak la mussel tu seperti diatas.
4. letak lah sambal yang dah dimasak keatas mussel itu.

5.potong cheese ikut citarasa lepas tu letak atas mussel.
6. taburkan sedikit black pepper kalau suka.
7.kemudian masukkan ke dalam oven mahupun microwave ikut suka la mane-mane sebab tujuannya hanyalah untuk cairkan cheese yang disusun tadi..boleh siram air rebusan mussel ke dalam cengkerang dia kalau nak...


DAN HASILNYA............fuhhhhh.....(telan air liur)
nak bagi nama ape ni??
"mussel dikala bosan ditinggalkan kawan pergi studey lg jauh dr aku"???
 



ok lah sekian dan selamat mencuba.
p/s :_ mussel ni member aku cakap  x ade kat Bintulu....masa masak siang td aku tanya budak lelaki group aku.....tapi dulu aku pernah makan lala ngan kerang , kupang, sepahat, scalop ntah lg aku x tahu main bahan jek.... .bagi aku lala ngan mussel ni lain....kat Bintulu  kat mane ade ek?




No comments:

Post a Comment